Demà (4/11/06)programa doble:
Teatre Monumental: 4/11/2006 a les 18:00
4 (Chetyre)
Rússia, 2005
FITXA:
Director: Ilya Khrzhanovsky
Guió: Vladimir Sorokin
Fotografia: Alisher Khamidkhodzhaev, Aleksander Ilkhovsky, Sandor Berkesi
Muntatge: Igor Malakhov
So: Kirill Vasilenko.
Repartiment: Mariia Vovchenko (Marina), Sergei Shnurov (Volodya), Yuri Laguta (Oleg)
126 min. Color
SINOPSI:
Marina és una prostituta que afirma dedicar-se a la publicitat; Volodya és un afinador de pianos que inventa enginyoses històries sobre la seva falsa feina como investigador al camp de la química orgànica; i Oleg assegura que és funcionari públic quan en realitat és executiu d’un escorxador. Tots tres són moscovites i es reuneixen en un bar per explicar-se mentides.
NOTES DE PRODUCCIÓ:
“La cultura russa està prenent una forma monstruosa” afirma Ilya Khrzhanovsky, el màxim responsable de 4 que a buscat amb la seva òpera prima la ruptura i l’impacte de l’espectador. Khrzhanovsky s’ha submergit a les capes més profundes de la societat russa i ha descobert la monstruositat d’un poble oprimit, devastat i estrany.
La pel•lícula tracta temes com la prostitució, la màfia, la formació musical dels russos, el fred, el temperament polar desbordant dels eslaus i la seva propensió a l’alcoholisme. Un repertori convencional de tòpics que evidencia la degradació i decadència de la societat russa contemporània. Per aquest moriu 4 no ha estat estrenada al seu país. Com a molts altres films contemporanis (Pulp Fiction ,Tropical Malady, Olvídate de mí), 4 articula de forma causal i imprevista vides accions, situacions en un joc de trencaclosques visual i narratiu que fa apologia de la mentida mentre que realitza un descens a l’infern dels seus protagonistes. 4 compta amb el guió del jove escriptor Vladimir Sorokin, polèmic autor contracultural rus que té diverses obres censurades pel govern rus que l’ha titllat de pornògraf. A la seva primera novel•la, Manteca de cerdo azul, Sorokin descriu la “fi de la literatura russa” a travès de la clonació d’escriptors russos que són emprats per alimentar a la població. Aquesta obra també ha estat polèmica per la narració d’una relació homosexual entre Stalin i Jrushev.
DIRECTOR:
Ilya khrzanovsky (Moscou, 1975) és fill del gran animador rus Andrey khrzanovsky. Va estudiar Belles Arts a l’Acadèmia de Bonn i es va graduar en cinema a la VGIK, l’escola més important de cinema a Rússia. Després de coordinar diverses representacions teatrals, khrzanovsky va realitzar el curt Ostanovka (Stop) que va donar pas a 4, polèmica cinta inèdita al seu país que ha estat exhibida a nombrosos festivals com els de Rotterdam Gijón o el BAFICI (Argentina).
Teatre Monumental: 4/11/2006 a les 22:00
Grain in ear (Mang Zhong)
Xina-Corea del Sud, 2005
FITXA:
Director: Zhang Lu
Guió: Zhang Lu
Fotografia: Yonghong Liu
Muntatge: Kim Sun-min
Intèrprets: Liu Lianji, Jin Bo, Zhu Guangxuan, Wang Tonghui.
109 min. Color
SINOPSI:
Cui Shun-ji forma part de la minoria coreana a la Xina. La seva vida transcorre en la misèria, prop d’una estació de tren on sobreviu venent kimchi, un menjar típic coreà, amb el que guanya el mínim per fer-se càrrec del seu fill petit. En la seva vida es creuen diversos homes que, d’una manera o altra, l’acabaran traint. Quan el seu fill mor en un accident, Shun-ji decideix venjar-se.
NOTES DE PRODUCCIÓ:
Grain in ear va ser la pel•lícula guanyadora de l’edició del 2006 del Festival de Cinema Asiàtic de Barcelona (BAFF), on el jurat en va destacar la seva especial composició visual, la seva economia narrativa i l'impacte de la seva cruesa emocional. El film, que tant per l’argument com per l’opció estilística ha estat comparat amb La chica de la fábrica de cerillas, del finlandès Aki Kaurismäki, està inspirat en uns fets reals. El director els trasllada a la gran pantalla amb una posada en escena austera i contundent, que fuig del dramatisme fàcil. A la pel•lícula, rodada en plans fixes, la càmara no es mou fins la seqüència final, i el so pren un gran poder comunicatiu. La pel•lícula també ha estat guardonada a la Setmana de la Crítica del Festival de Cannes i als Festivals de Pesaro i Pusan.
DIRECTOR:
Zhang Lu (Xina, 1962), xinès d’ascendència coreana, va escriure diverses novel•les abans d’estrenar-se com a director de cinema. Grain in ear, la seva segona pel•lícula després de Tang Poetry, l’ha convertit en un dels principals representants de la sisena generació de directors xinesos, al costat de Jia Zhangke i Wang Chao.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada